Sakit tumit mencucuk cucuk sering dikaitkan dengan tanda tanda awal gangguan jin. Memang ada kebenaran tentang tanda tersebut. Namun di dalam teknologi perubatan, sakit tumit yang mencucuk sering dikaitkan dengan masalah tulang yang tumbuh berlebihan pada tumit. Apabila berjalan, tulang tersebut akan mencucuk tapak kaki hingga menyebabkan rasa sakit. Apakah petua hilangkan sakit tumit kaki?

Calcaneal Spur atau tumbuh tulang yang tajam pada tulang kalkeneal boleh mencederakan tisu disekeliling tulang tersebut ketika pesakit berjalan. Oleh sebab itu pesakit sering merasa seperti tercucuk cucuk pada tumit sehingga mengalami kesakitan.

Selain itu, terdapat beberapa punca lain lagi yang boleh menyebabkan sakit tumit berlaku.

Tanda tanda Mengalami Sakit Tumit

  1. Rasa sakit apabila bangun dari tidur dan mula berjalan.
  2. Sakit apabila duduk atau berdiri lama.
  3. Sakit kebiasaannya akan hilang apabila kaki sudah bergerak lama, namun sekiranya ia semakin kronik, sakit akan datang semula apabila berjalan terlalu lama.
  4. Sakit tumit tidak menunjukkan tanda merah atau bengkak kelihatan pada tumit.

Petua Hilangkan Sakit Tumit Kaki

Saya ada terjumpa 1 petua hilangkan sakit tumit kaki yang dikatakan berkesan dari blog ini. Mungkin cara tradisional ini berkesan untuk merawat sakit kaki. Anda boleh lah mencubanya sendiri.

Petuanya adalah seperti berikut :-

1. Ambik betik muda. (betul-betul muda)
2. Letak atas api dapur dan bakar hingga hangus (bakar one side. dah letak atas api, jgn di balik-balik, biar jer gitu)
3. Dah hangus sebelah, angkat dan alaskan dengan kain. (beberapa lapis)
4. Letak kan kaki atas betik. (Jangan sampai kaki terbakar, kalau panas tambah kain lagi)
5. Biarkan kaki atas betik sehingga betik tu suam. Alihkan kain.
6. Tekan lagi kaki sehingga betik berlubang. Dalam lubang tuh ada air, rendamkan tumit ke air ni.
7. Siap dan lapkan kaki dengan kain kering.** Kalau ada gout atau toksin, akan terdapat lebam-lebam dekat kaki. Mungkin juga akan kena cirit-birit.

Baca Juga  20 tahun akan datang

Di samping itu, terdapat beberapa teknik lain yang boleh diamalkan untuk mengatasi masalah ini. Diantaranya ialah:

  1. Terapi ais.
  2. Lakukan senaman dan regangan.
  3. Pakai pelapik kasut yang menyokong tapak kaki ketika berjalan.
  4. Pakai kasut khas yang lembut dan selesa.
  5. Amalkan pengambilan vitamin yang membantu kuatkan tulang dan sendi.

Sakit Tumit Hilang Selepas Mengamalkan Pengambilan Suplemen


[ SAKIT TUMIT SEMBUH SELEPAS AMALKAN OSTEMATRIX DAN VIVIX ]

.

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera.

Berumur 53 tahun, saya adalah seorang surirumah dan tukang jahit sejak 36 tahun dahulu. Sehingga sekarang pun saya masih mengambil upah menjahit. Selama 36 tahun yg lepas, saya tiada mengalami masalah kesihatan yang teruk. Sehingga lah pada hujung tahun 2015, saya mula merasai kelainan pada kaki sebelah kanan saya.

.

Saya berasa sangat sakit di bahagian tumit apabila hendak bangun tidur pada setiap pagi. Rasa macam dicucuk-cucuk dengan jarum. Pada mulanya saya tak ambil kisah dan menganggap ianya akan pulih sendiri.

.

Tetapi lama kelamaan, sakit tumit tersebut tidak hilang malah bertambah teruk sehingga menyukarkan saya untuk berjalan dan menjahit. Kawan-kawan ada mencadangkan supaya pergi ke klinik dan farmasi atau berurut. Semua yang dicadangkan saya cuba tetapi sakit tidak juga berkurang.

.

Saya memberitahu perihal masalah saya ini kepada anak saya yang merupakan pengguna tegar produk Shaklee. Lalu beliau mencadangkan supaya saya mengambil vitamin Ostematrix dari produk Shaklee. Saya mengamalkan vitamin Ostematrix dengan konsisten setiap hari. Dengan izin Allah, sakit mula berkurangan pada pengambilan botol pertama. Saya teruskan pengambilan botol kedua dan merasakan sakit tumit tersebut hilang sepenuhnya.

.

Saya tidak mahu mengambil risiko sakit tumit berulang lagi lalu saya teruskan dengan mengambil Vivix pula untuk kesihatan saya secara menyeluruh.

.

Oh ya, semasa saya mengamalkan Ostematrix, terdapat juga kesan lain yang saya alami. Sebelum ini, saya mempunyai masalah sembelit. Tetapi dengan Ostematrix, masalah sembelit saya tiada lagi. Malah, berat badan saya berkurangan dari 69kg ke 65kg.

.

Kini, saya berasa sangat lega kerana dengan adanya Ostematrix dan Vivix serta izin dari Allah, masalah kesihatan saya bertambah baik untuk meneruskan kehidupan bersama keluarga tersayang.

Terima kasih Shaklee.

Petua Hilangkan Sakit Tumit

Atasi Sakit Tumit Dengan Suplemen Shaklee

Vitamin Shaklee bukan sahaja membantu mengatasi sakit tumit. Malah ia membantu merawat punca sakit tumit. Diantara vitamin yang boleh membantu ialah:

Baca Juga  First Aid Kit Raya - Herbal Blend dan Chewable Vitamin C
RM475

#1. Vivix

  • Tonik ni  paling hebat untuk lawan punca terjadinya sakit tumit kaki. Sel- sel yang rosak menyebabkan otot di kaki bengkak. Kalau untuk Gout kesannya memang cepat. Inikan pula sakit tumit kaki.
RM136.25

#2. Omega Guard

  • Omega Guard memang terbaik untuk sakit tumit kaki. Sebab sakit bermakna ada radang pada otot kaki.
  • Omega Guard berfungsi untuk melawan redang/ bengkak di dalam tumit. Bengkak itu menyebabkan saraf terkepit dan sakit.
  • Ia mengandungi minyak omega 3 yang sangat- sangat tulen berbanding jenama lain di farmasi.
RM61.25

#3. Ostematrix

  • Sejenis pil kalsium untuk melegakan kesakitan pada saraf kaki.
  • Orang tua panggil nak lembutkan urat.

petua hilangkan sakit tumit kaki

Baca artikel lain : Sakit Lutut Berkurang Selepas Ambil Vitamin 

Adakah anda berminat untuk dapatkan Set Sakit Tumit Shaklee? Sila hubungi saya segera untuk menyelesaikan masalah yang anda alami.

Anisah Abdullah

Shaklee Independent Distributor
C.O.D Kawasan Shah Alam & Postage Seluruh Malaysia

Call | SMS | Whatsapp:
018 – 288 8797

Order Online:pulihkan gout kaki

Cash On Delivery : Shah Alam, Subang dan kawasan sekitarnya

Penghantaran Melalui Courier : Ke Seluruh Malaysia, termasuk Sabah Sarawak

Penghantaran Melalui e-Parcel : Ke Seluruh Dunia

Petua Hilangkan Sakit Tumit Kaki

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.